social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

مدیرکل

بيشتر

پنجشنبه1402/9/30

07:35:0

110

گام جدید استاندارد یزد در بهبود کیفیت نان مردم

با همکاری دیگر دستگاه های استان، گام جدید استاندارد یزددر بهبود کیفیت نان مردم برداشته شد.
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی استاندارد استان یزد، جلسه تخصصی کارگروه آرد و نان استان با هدف استفاده از آرد کامل و بهبود کیفیت نان با حضور نماینده ویژه استاندارد، نمایندگان فرمانداری، مدیرکل استاندارد، نمایندگان ادارات غله و معاونت غذا و دارو و مدیران و مسئولان کارخانجات آرد استان در سالن ولایت فرمانداری شهرستان یزد برگزار شد.
بر پایه این گزارش در این جلسه ابتدا ضمن ارائه توضیحات توسط اعضاء به اهمیت استفاده از آرد کامل در تهیه انواع نان مورد مصرف در سفره مردم پرداخته شد.
مدیرکل استاندارد استان یزد در این نشست گفت: برای تهیه آرد کامل از تمامی قسمت‌های دانه گندم، شامل سبوس، جوانه و اندوسپرم استفاده می‌شود، به همین دلیل این محصول، ارزش غذایی بالاتری نسبت به سایر آردها دارد.
حمید مطهری افزود: از آنجا که املاح، ویتامین‌های گروه B و مواد سلولزی در آرد کامل بیشتر است، مصرف نان تهیه شده از این نوع آرد، می‌تواند بر سلامت جامعه اثرات سودمندی داشته باشد.
وی ادامه داد: آرد کامل به دلیل دارا بودن سبوس زیاد، رنگ تیره‌تری نسبت به دیگر آرد ها دارد، ولی کیفیت و ماندگاری نان تهیه شده از آن بهبود یافته، ضمن این که عطر و طعم این نوع نان منحصر به فرد است.
این مسئول گفت: درخصوص تجدید نظر و بازنگری استانداردهای گندم، آرد و نان با هدف احیاء نان کامل، توسط سازمان ملی استاندارد ایران اقداماتی انجام شده است، ضمن این که می‌دانیم درخصوص امکان تولید این آرد توسط کارخانجات تولیدی استان، چالش‌ها و مشکلاتی هم وجود دارد.
مطهری افزود: امید است با تعامل و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی استان و کارخانجات تولید آرد شاهد افزایش استفاده از آرد کامل نان به‌عنوان قوت غالب مردم باشیم و بتوان گامی در بهبود کیفیت تغذیه و افزایش سلامت مردم استان برداشت.
شایان ذکر است، در پایان بازدید مشترکی از یک واحد نانوایی سنگک انجام و کیفیت نان تهیه شده با آرد کامل نسبت به نان سفید (با سبوس کمتر) بررسی شد.